I made this widget at MyFlashFetish.com.

Tuesday, 2 October 2012

Pergi haji Atau umrah tanpa mahram..bolehkah??

Dah lama niat nak tulis pasal perkara ini, tapi bertangguh-tangguh sehingga lupa, hasil perbincangan ringkas dengan guru kami Ust Akli Bin Ahmad, hukum perempuan yang pergi haji dan umrah tanpa ditemani mahram       adalah 'HARAM', di ulangi 'HARAM!!' Kalau pergi juga? haji atau umrahnya masih sah tapi perbuatan itu haram, sama macam solat pakai seluar LEVIS 501 curi lah..hahaha...

Beberapa tahun lepas, ketika itu aku masih belum sampai Mesir pun lg, adelah sahabat2 cerita, masalah ini hangat diperdebat oleh ilmuan2 kita yang berada di Mesir ni, tak perlu sebut siapa dan siapa, harus atau haram musafir seorang perempuan ke tanah suci Makkah untuk melaksanakan umrah dan haji. Biasalah, dalam bab ini, perbahasannya akan berkisar tentang keharusan 'musafir perempuan tanpa ditemani mahram'. Pihak yang berpendapat ianya harus berdalil dengan harusnya seorang perempuan bermusafir dengan jemaah perempuan atau lelaki yang dipercayai dan perjalanan mereka itu selamat dari fitnah dll. Perkara ini kami pun setuju, takde masalah..

So..kenapa kata haram juga?? kami merasakan mereka ini terlepas pandang tentang 'PENIPUAN' yang dilakukan oleh seseorang perempuan yang tiada mahram, undang-undang Saudi menggariskan bahawa perempuan yang berumur bawah 45 tahun mesti datang bersama mahram, jadi jika perempuan yang nak masuk ke Saudi melakukan haji atau umrah yang tiada mahram perlu MENIPU MAHRAM dengan cara berlakon menjadi mahram mana-mana anggota jemaah lelaki yang ada, cerita  yang sampai kepada kami terkadang mereka  berpegang tangan kerana nak meyakinkan pihak Arab Saudi bahawa mereka itu mahram.

Jadi, pointnya ialah 'PENIPUAN' itu termasuk di dalam 'PENIPUAN YANG TIDAK DIBENARKAN ISLAM', jadi kalau mati berdosakah kerana tidak pergi haji setelah ada kemampuan?? tidak berdosa kerana kita dikira tidak mampu untuk berbuat haji kerana sekatan undang-undang Arab Saudi, kerana undang-undang sesebuah negara itu di iktiraf oleh Islam juga jika ianya mempunyai maslahah, jadi jika pergi bimbang haji atau umrahnya sia-sia tanpa pahala...

Jadi, kalau nak pergi juga bagaimana?? ade beberapa option:

1.Tunggu sehingga umur 45 tahun..
2. Menikah dulu sebelum pergi..hehehe..
3. Minta Saudi benarkan masuk tanpa mahram..

hehehehehehehe.....

Wallahu a'lam.....


No comments:

Post a Comment